Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Rowerem po Regionach

Rowerem po Regionach

Podróże rowerowe są w zasięgu każdego – ponoć do tego wystarczą tylko chęci i zapał! Jednak warto jeszcze podkreślić, że podczas wypraw rowerowych niezwykle ważna jest infrastruktura- właśnie to zagadnienie, w kontekście turystyki rowerowej, było prezentowane podczas międzynarodowych wystąpień partnerów projektu "ODRA VELO – ODER VELO".

"ODRA VELO - ODER VELO" Budowa systemu informacji turystycznej dla infrastruktury rowerowej na pograniczu polsko-niemieckim to projekt partnerski, którego nadrzędnym celem będzie stworzenie bazy rozwoju sieci szlaków turystyki rowerowej na pograniczu polsko-niemieckim.

W ramach zawartego 14 czerwca br. w Zielonej Górze porozumienia ws. "ODRA VELO - ODER VELO" planowane są działania dotyczące ścieżek regionalnych na terenie powiatów i gmin oraz powiązania ich z projektowanymi i istniejącymi trasami rowerowymi w Niemczech i województwach ościennych dla lubuskiego. Dodatkowo, wdrażana będzie aplikacja mobilna, a cały projekt realizowany będzie we współpracy: Urzędu Marszałkowskiego ze Związkiem Turystycznym Seenland Oder-Spree e. V. z Bad Saarow, Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Zielonej Górze oraz Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Szczecinie.
Poza budową systemu informacji turystycznej dla infrastruktury rowerowej na pograniczu polsko- niemieckim, zostanie także stworzona koncepcja realizacji przyszłych inwestycji
w zakresie turystyki rowerowej, promocja tych działań oraz zostanie uruchomiona aplikacja mobilna dla użytkowników tras rowerowych.


Podpisanie porozumienia przez przedstawicieli zarządu województwa lubuskiego, państwa partnerskiego w Niemczech
oraz Lasów Państwowych (fot. Ewelina Fabiańczyk)

Porozumienie zostało podpisane przez członków zarządu województwa – Marcina Jabłońskiego i Tadeusza Jędrzejczaka oraz partnerów: z Geschäftsführerin Seenland Oder-Spree e.V2 – Ellen Rußig i zastępcę dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Zielonej Górze – Krzysztofa Poczekaja.

Skąd obecność Lasów Państwowych w projekcie?

Dla partnerów z Niemiec, sporym zaskoczeniem był fakt, że w realizowanym projekcie będzie uczestniczył „departament leśny”. Wyjaśniając partnerstwo Lasów Państwowych, warto podkreślić, że Polska znajduje się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o powierzchnie lasów. Lesistość naszego kraju wynosi ok. 30%, co stawowi ponad 9,2 mln ha powierzchni Polski, natomiast lesistość samego województwa lubuskiego wynosi ok. 50% stanowiąc tym samym około 690 tys. ha powierzchni naszego najbardziej zalesionego regionu w Polsce (dane wg BDL – link). Dlatego też, zasadna jest obecność Lasów Państwowych w projekcie, gdyż w naszym województwie nie ma szlaku rowerowego, który choć na niewielkim dystansie nie przebiegałby przez las. Charakterystyczne dla naszego regionalnego krajobrazu są piękne lasy i liczne jeziora – stanowiące idealne miejsce do wypoczynku i rekreacji. Realizacja projektu, na terenach leśnych, na pewno będzie umożliwiała odkrywanie ciekawych obszarów w regionie, historycznych miejsc pamięci oraz będzie wspierała popularyzowanie wiedzy o przyrodzie – o czym podczas Forum Regionów "Rowerem po regionie" wspominała Anna Niemiec z RDLP w Zielonej Górze.


Województwo lubuskie to najbardziej zalesiony region w Polsce (fot. E.Fabiańczyk, D. Sterczewski)

Liczba miłośników jednośladów nieustannie rośnie. Dlatego też z myślą o nich cieszy nas fakt, że projekt wspiera turystykę rowerową i z każdym rokiem będzie wzrastała ilość szlaków rowerowych w Lasach Państwowych i nie tylko. W związku ze zbliżającymi się wakacjami, miłośnikom turystyki leśnej, warto przypomnieć, że na stronach internetowych nadleśnictw można znaleźć miejsca szczególnie warte odwiedzenia do czego szczerze zachęcamy – wakacje to idealny czas, aby rower poczuł las!